Opakowania jednostkowe i zbiorcze – co to i jakie są różnice?
W przemyśle do czynienia mamy najczęściej z dwoma głównymi kategoriami pudełek – opakowaniami zbiorczymi i jednostkowymi. Pozwalają one na zarządzanie produktami w czasie ich wysyłki oraz magazynowania. Jedne nadają się lepiej dla dużych partii, inne do ekskluzywnego pakowania pojedynczych przedmiotów premium. Dowiedz się, które opakowania będą lepsze dla Twojego biznesu i w które zainwestować.
Opakowania zbiorcze a jednostkowe – jaka jest różnica?
Opakowania odgrywają dzisiaj ogromną rolę w większości biznesów bazujących na handlu. To za ich pomocą zabezpiecza się różnego rodzaju towary na czas transportu i przechowywania. Wśród nich wyróżnić można wiele rodzajów kartonów, lecz zdecydowanie najpopularniejszym podziałem jest ten, który uwzględnia ilość przedmiotów, które można do nich zmieścić. W ramach niego wyróżniamy opakowania jednostkowe i opakowania zbiorcze. Choć oba pełnią funkcję ochronną, różnią się przeznaczeniem, konstrukcją oraz rolą w łańcuchu dostaw.
Opakowania jednostkowe chronią pojedyncze produkty, z kolei zbiorcze dają możliwość zabezpieczenia większej ilości towarów w ramach jednego pudełka. Wybór konkretnego zależy od specyfiki prowadzonego biznesu oraz charakteru procesów logistycznych danej firmy.
Czym są opakowania zbiorcze – czy przydadzą się w Twoim biznesie?
Opakowania zbiorcze są z reguły większe niż tradycyjne pudełka, gdyż umożliwiają zmieszczenia dużej ilości produktów. Ich budowa daje możliwość zarządzania całymi seriami towarów. Na rynku spotkać można różne rodzaje tego typu pudełek i różnią się one od siebie z reguły materiałem wykonania. Najpopularniejsze opcje to opakowania zbiorcze z:
- kartonu – wykonane z tektury falistej, charakteryzują się lekkością i wytrzymałością, są powszechnie stosowane w różnych branżach ze względu na łatwość recyklingu i możliwość personalizacji poprzez nadrukowanie logo czy informacji o produkcie;
- folii – wykorzystujące folie termokurczliwe, które dopasowują się do kształtu produktów, stabilizując je podczas transportu, często stosowane do pakowania butelek czy puszek z napojami;
- twardych tworzyw sztucznych – skrzynki plastikowe, wielokrotnego użytku, używane np. do przewozu szklanych butelek czy w przemyśle farmaceutycznym.
Dobrze wykonane opakowania zbiorcze znajdują zastosowanie w niemal każdej branży. W przemyśle spożywczym służą do grupowania produktów takich jak napoje, konserwy czy produkty sypkie. W sektorze kosmetycznym i chemicznym ułatwiają transport i magazynowanie butelek z detergentami czy kosmetykami. Również w branży odzieżowej czy elektronicznej stosuje się je do konfekcji produktów, co znacznie usprawnia procesy logistyczne.
Najczęściej firmy podejmują decyzję o wprowadzeniu opakowań zbiorczych w momencie, gdy rozpoczynają produkcję seryjną danego produktu lub chcą przyspieszyć wysyłkę i jeszcze lepiej chronić towary.
Wady i zalety opakowań zbiorczych
Jak każde rozwiązanie konfekcyjne, opakowania zbiorcze mają swoje wady i zalety. Zaznajamiając się z nimi, zyskasz szerszy obraz i podejmiesz jeszcze lepszą decyzję.
Zalety opakowań zbiorczych
- Ułatwienie transportu i magazynowania
Grupowanie produktów w większe opakowania pozwala na efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni w magazynach i środkach transportu. To z kolei przekłada się na niższe koszty logistyczne.
- Ochrona produktów
Opakowania zbiorcze zapewniają dodatkową warstwę ochrony dla produktów znajdujących się wewnątrz. Chronią je w ten sposób przed uszkodzeniami mechanicznymi, wilgocią czy zabrudzeniami podczas transportu i przechowywania.
- Usprawnienie procesów sprzedaży
Pudełka zbiorcze dają możliwość łatwiejszym zarządzeniem większą liczbą produktów. W ten sposób o wiele prościej jest układać towary w sklepach, ciężarówkach transportowych czy przenosić między salonami. To ogromna wygoda zarówno dla hurtowni opakowań, jak i sprzedawców detalicznych.
Wady opakowań zbiorczych
- Zwiększone zużycie materiałów
Tworzenie opakowań zbiorczych wiąże się z dodatkowym zużyciem surowców, takich jak tektura czy plastik. W perspektywie długofalowej, zwłaszcza duże zakłady, które nie przestrzegają norm ekologicznych, mogą negatywnie wpływać na środowisko naturalne.
- Potencjalne trudności w recyklingu
Niektóre opakowania zbiorcze, zwłaszcza te wykonane z tworzyw sztucznych, mogą być trudne do przetworzenia. Znajduje to swoje odbicie w wyższych kosztach, a nawet niemożności prowadzenia skutecznej i zrównoważonej gospodarki odpadami.
- Konieczność dodatkowego składowania
Przechowywanie pustych opakowań zbiorczych może wymagać dodatkowej przestrzeni magazynowej. W przypadku niektórych firm to duże utrudnienie, zwłaszcza jeżeli nie dysponują one znaczną powierzchnią roboczą lub dodatkowymi budynkami.
Opakowania jednostkowe – czym się charakteryzują?
Drugim najpopularniejszym typem pudełek na rynku są opakowania jednostkowe. Ich głównym zadaniem jest zabezpieczenie pojedynczego produktu na czas przechowywania lub transportu. W przeciwieństwie do kartonów zbiorczych, tutaj liczy się estetyka. Dlatego z pudełek jednostkowych najczęściej korzystają sklepy internetowe oraz marki, które zajmują się sprzedażą ekskluzywnych i unikalnych produktów.
Tak jak w przypadku innych kartonów, w tym przypadku również istnieje możliwość różnicowania pod względem fasonu, formy, wymiarów czy dodatków w postaci nadruku. Niektórzy producenci proponują nie tylko rozwiązania wykonane z papieru czy tektury, lecz również opakowania szklane, plastikowe czy metalowe.
Dobrze zaprojektowane pudełko jednostkowe nie różni się niczym od kartonu prezentowego pod względem prezentacji produktu. Dlatego to znakomita opcja do działań marketingowych i promowania marki. Unboxing tak wykonanej konfekcji jest przeżyciem samym w sobie i może być skutecznym narzędziem podczas współprac z influencerami. Z tych powodów opakowania jednostkowe polecane są przede wszystkim dla branży beauty, producentów ekskluzywnej biżuterii czy odzieży.
Wady i zalety opakowań jednostkowych
Tak jak w przypadku opakowań zbiorczych, modele jednostkowe mają swoje wady i zalety. Wynikają one z ich specyfiki i są czymś absolutnie naturalnym. Poznaj je i sprawdź, czy ten rodzaj pudełek jest właśnie dla Ciebie.
Zalety opakowań jednostkowych
- Ochrona i higiena
Opakowania jednostkowe zabezpieczają produkt przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, zanieczyszczenia czy uszkodzenia mechaniczne. To szczególnie istotne w przypadku żywności i produktów farmaceutycznych.
- Informacja dla konsumenta
Na opakowaniach jednostkowych umieszczane są istotne informacje, takie jak skład produktu, data ważności czy instrukcja użytkowania. Ułatwia to konsumentom podjęcie świadomej decyzji zakupowej.
- Wygoda użytkowania
Indywidualne opakowania są zazwyczaj lekkie i poręczne. Ułatwia to ich przenoszenie, przechowywanie oraz używanie przez konsumenta.
Wady opakowań jednostkowych:
- Większe zużycie materiałów opakowaniowych
Indywidualne pakowanie każdego produktu może prowadzić do zwiększonego zużycia materiałów. To z kolei wpływa na koszty produkcji oraz obciążenie środowiska.
- Problemy z utylizacją
Opakowania jednostkowe, zwłaszcza te wykonane z tworzyw sztucznych, mogą przyczyniać się do zwiększenia ilości odpadów trudnych do przetworzenia. To wyzwanie dla systemu gospodarowaniem śmieciami, zwłaszcza w przypadku dużych zakładów.
- Zajmowanie większej przestrzeni w transporcie
Indywidualnie pakowane produkty mogą zajmować więcej miejsca podczas transportu, co może prowadzić do mniej efektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej i zwiększenia kosztów logistycznych.
Gdzie kupić opakowania zbiorcze i jednostkowe?
Niezależnie od tego, czy chcesz kupić opakowania zbiorcze, czy opakowania jednostkowe, powinieneś zainwestować w maksymalnie jakościowy produkt. Musi on mieć odpowiednią gramaturę, wymiary dopasowane do produktów, które najczęściej sprzedajesz lub przewozisz oraz uwzględniać Twoje specjalne życzenia, np. personalizację.
Dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z hurtownią opakowań. Tego typu firmy oferuję sprzedaż dużych ilości pudełek po cenach niższy niż popularne sieci papiernicze. To również o wiele lepsza opcja niż wytwarzanie własnych kartonów. Najlepsze hurtownie na rynku są jednocześnie producentami, a więc zajmują się projektowaniem i sprzedażą własnych produktów.
Jednym z takich zakładów jest Pakart! Od ponad trzydziestu lat samodzielnie projektujemy, wytwarzamy i sprzedajemy produkty konfekcyjne. W naszym portfolio znajdziesz szeroki wybór pudełek dopasowanych do najróżniejszych towarów. Dysponujemy zarówno opakowaniami z tektury falistej, jak i opakowaniami wielkogabarytowymi ze wzmocnionego kartonu.
Na życzenie naszych Klientów zajmujemy się również personalizacją konkretnych kartonów. Umieszczamy na nich wydruki wysokiej jakości, np. w formie grafiki lub logo. W ten sposób jesteśmy w stanie dostarczać konfekcję, która pełni rolę marketingową.
Sprawdź naszą ofertę, skontaktuj się z działem handlowym już dziś i zamów pudełka, które odmienią oblicze Twojego biznesu.