Wybór opakowań jednorazowych dla firmy – to trzeba wiedzieć

W dobie powszechnej digitalizacji i przeniesieniu biznesów do sieci, wiele firm, zwłaszcza wysyłkowych, obowiązkowo musi zakupić opakowania. Są one niezbędne podczas magazynowania i transportowania oraz pełnią ważną rolę marketingową. Szczególnie popularne są opakowania jednorazowe, które sprawdzają się w branżach takich jak spożywcza czy medyczna. Zobacz, jaki potencjał mają tego typu kartony oraz w jaki sposób znaleźć producenta, który zna się na swoim fachu. 

Czym są opakowania jednorazowe?

Każdy z nas zna je doskonale ze sklepów, restauracji czy aptek. Opakowania jednorazowe to produkty zaprojektowane do jednorazowego użytku, po którym zazwyczaj podlegają recyklingowi, kompostowaniu lub utylizacji. Przede wszystkim mają one chronić towar na czas transportu i magazynowania oraz zapewnić niezbędną higienę. Po otwarciu, np. opakowania do wysyłki zwykle nie nadają się już do użytku i nie spełniają swoich funkcji. Z opakowań jednorazowych korzysta przede wszystkim branża gastronomiczna, medyczna oraz szeroko pojęty e-commerce. 

Jak są zbudowane i z czego robi się opakowania jednorazowe?

Z technicznego punktu widzenia, opakowania jednorazowe można podzielić na kilka kategorii, w zależności od użytego materiału i przeznaczenia:

  • opakowania papierowe i kartonowe – produkowane z tektury litej lub falistej, występują w różnych gramaturach (np. 200-400 g/m²), a ich struktura może zawierać dodatkowe powłoki (np. polietylenowe) zwiększające odporność na wilgoć;

  • opakowania plastikowe – najczęściej wykonane z polipropylenu (PP), polistyrenu (PS) lub politereftalanu etylenu (PET), w zależności od zastosowania mogą być sztywne lub elastyczne;

  • opakowania biodegradowalne – wytwarzane z materiałów takich jak PLA (kwas polimlekowy), skrobia kukurydziana czy włókna trzciny cukrowej, ich atutem jest możliwość kompostowania.

Pierwotnie, koncepcja tego rodzaju pudełek rozwinęła się w latach 50. XX wieku, kiedy producenci opakowań zaczęli kłaść większy nacisk na wygodę i bezpieczeństwo produktów spożywczych. Współczesne kartony do pakowania ewoluowały wraz z postępem technologicznym. Dziś producent opakowań musi spełniać szereg norm środowiskowych i jakościowych, takich jak ISO 9001 czy FSC (Forest Stewardship Council), które gwarantują, że surowce pochodzą z odpowiedzialnych źródeł.

Gdzie opakowania jednorazowe się sprawdzą najlepiej?

Opakowania jednorazowe znajdują szerokie zastosowanie w wielu branżach, w których liczą się higiena, wygoda oraz efektywność pakowania. Producenci opakowań dostarczają na rynek różnorodne rozwiązania dostosowane do specyficznych potrzeb przedsiębiorstw, od gastronomii po logistykę. Wybór jest naprawdę szeroki i każdy może znaleźć produkt dopasowany do jego potrzeb. 

Branża gastronomiczna i cateringowa

Restauracje, bary szybkiej obsługi, kawiarnie, firmy cateringowe i food trucki korzystają z kartonów do pakowania oraz opakowań plastikowych i biodegradowalnych. Są one niezbędne do:

  • pakowania dań na wynos i dostaw;

  • zabezpieczania żywności przed zanieczyszczeniami;

  • wydłużenia świeżości produktów dzięki właściwościom termoizolacyjnym.

Coraz więcej lokali stawia na opakowania biodegradowalne z materiałów takich jak PLA czy papier powlekany wodoodporną barierą. To odpowiedź nie tylko na unijne regulacje dotyczące plastiku, lecz również eko trendy konsumenckie. 

Branża e-commerce i logistyka

Handel internetowy wymaga kartonów do pakowania o różnych rozmiarach i wytrzymałości. Najczęściej stosuje się tu pudełka z tektury falistej o gramaturze 300-600 g/m², które chronią przesyłki przed uszkodzeniami. W tej branży opakowania jednorazowe są niezbędne do:

  • bezpiecznego transportu zamówień;

  • ochrony produktów przed wilgocią i uszkodzeniami;

  • budowania marki poprzez personalizację nadruków i logo firmy.

Badania pokazują, że 72% konsumentów uważa ekologiczne opakowania za ważny czynnik zakupowy. Dlatego producenci opakowań coraz częściej wprowadza do oferty kartony z recyklingu oraz opakowania kompostowalne.

Medycyna i farmacja

W sektorze medycznym opakowania jednorazowe są niezbędne ze względu na wysokie standardy higieny. Stosuje się je w:

  • przechowywaniu leków i suplementów;

  • sterylnym pakowaniu narzędzi chirurgicznych;

  • zabezpieczaniu próbek biologicznych.

Większość opakowań medycznych wykonuje się z polipropylenu (PP) lub polietylenu wysokiej gęstości (HDPE), które są odporne na wilgoć i działanie środków dezynfekujących.

Przemysł spożywczy

Produkty spożywcze wymagają odpowiedniego przechowywania, dlatego opakowania jednorazowe spełniają tu funkcje ochronne, wydłużając świeżość i eliminując kontakt z bakteriami. Najczęściej wykorzystywane są:

  • opakowania plastikowe do nabiału i napojów;

  • kartony do pakowania produktów suchych, takich jak makaron czy płatki śniadaniowe;

  • pudełka biodegradowalne dla marek stawiających na ekologię.

Z badań Euromonitor wynika, że 60% producentów FMCG (produktów szybkozbywalnych) planuje zwiększenie udziału ekologicznych opakowań w swoich produktach do 2027 roku.

Jakie kartony do pakowania wybierać?

Dobre opakowanie jednorazowe to takie, które w pełni realizuje wymagania, jakie stawia przed nim dana branża. Na rynku funkcjonuje wielu producentów kartonów i pudełek, którzy proponują praktyczne i funkcjonalne rozwiązania. Aby jednak wybrać idealnie, warto zwrócić uwagę na kilka cech produktowych.

  • Typ materiału

Podstawową kwestią przy wyborze pudełek do pakowania jest rodzaj materiału, z jakiego są wykonane. Producenci opakowań proponują wiele rozwiązań, najczęściej tekturę litą, falistą lub karton powlekany specjalnymi warstwami ochronnymi. Wybór zależy od potrzeb oraz specyfiki produktu, który będzie przechowywany lub przewożony. Przykładowo: tektura falista jest lekka i wytrzymała, więc nadaje się znakomicie do opakowań transportowych. 

  • Gramatura i wytrzymałość

Gramatura określa wagę jednego metra kwadratowego materiału i jest miarą jego wytrzymałości. W zależności od wymagań, powinna być dobrana do rodzaju produktu. Lekkie towary, takie jak książki czy odzież, mogą być przechowywane i transportowane w kartonach o gramaturze w przedziale 200-350 g/m². Cięższe produkty, np. elektronika czy artykuły spożywcze), mają większe wymagania. W ich przypadku gramatura opakowania to minimum 400-600 g/m² lub więcej.

  • Wymiary opakowania

Rozmiary kartonu wpływają nie tylko na to, ile można zmieścić do środka, lecz również jak trudno będzie go magazynować i ile ostatecznie wyniesie koszt transportu. Większość producentów opakowań dostosowuje wymiary pudełek do wymagań klientów. Warto jednak pamiętać, że zbyt duże kartony mają mnóstwo miejsca i jeśli włożymy do nich małą ilość przedmiotów, zwiększy się ich ryzyko uszkodzenia. To samo w drugą stronę – zbyt małe opakowania nie nadają się do pakowania wielkogabarytowych towarów. 

  • Powłoki ochronne

W przypadku niektórych produktów, takich jak artykuły spożywcze, elektroniką czy towary narażone na wilgoć, konieczne może być zastosowanie powłok ochronnych na kartonach. W zależności od potrzeb producenci opakowań proponują różne rozwiązania. Najpopularniejsze to m.in.: powłoki polietylenowe (PE), które chronią przed wilgocią i zanieczyszczeniami. Czasem kartony powleka się również folią aluminiową, która chroni przed światłem i pozwala na utrzymanie temperatury jedzenia (catering) 

Ilość i jakość – dobry producent opakowań zawsze da radę

Najlepsi producenci opakowań są w stanie działać szybko i precyzyjnie, dostarczając swoim klientom konkretne produkty. Dotyczy to zarówno wyrobów przygotowywanych w oparciu o gotowy projekt, jak i tworzonych od wzornika/szablonu. Choć niektórzy zapytają: “a co z jakością”, prawdziwi specjaliści mają i na to odpowiedź: automatyzacja i doświadczenie. Wysokiej klasy zakłady produkujące kartony do pakowania posiadają autonomiczne parki maszynowe oraz działają na rynku tak długo, iż mają wypracowane schematy pracy. 

Jednym z takich przedsiębiorstw jest Pakart. Na rynku opakowań jednorazowych i pudełek do wysyłki działamy od ponad 30 lat. Nie tylko tworzymy je, lecz również doradzamy i wykonujemy projekty idealnie dostosowane do specyfiki działalności naszych Klientów. Nasze szerokie portfolio obejmuje m.in.:

  • opakowania wielkogabarytowe;
  • pudełka fasonowe;
  • opakowania klapowe;
  • kartony na produkty niebezpieczne;
  • owijki, banderole, obwoluty;
  • materiały pomocnicze (kratownice, kątowniki).

Naszą specjalizację jest druk Flexo wielkoformatowy, który daje olbrzymią elastyczność w wyborze materiałów oraz pozwala na wdrożenie produkcji seryjnej. Zainteresowany? Zadzwoń do nas już dziś i zaopatrz się w opakowania, na które zasługuje Twój biznes i Twoi Klienci. 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.
Google Analytics - GA4

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google).
Google Ads - konwersje